tisdag 12 juni 2012

Bränskada...

Känslan när sin son gör sig illa...



Theodor ska ha en cross, det hade jag när jag var fyra år sa Theos pappa..
Vist Theodor greja första åket galant, han var såå stolt å mallig över sin nya leksak, han hade alla skydd man kunde tänka sig, utan knäskydd å sup. Men det gick så bra, så duktig!!
Men så plötsligt, kom det som fasa mig, han störtar!!
Theodor tappade kontrollen, gasade istället för att bromsa, störtade rakt ned i diket, rakt in i taggtråden, rakt in i el staketet.....Crossen mosade fast Theodor i staketet....crossen brände hål genom Theodors byxbenet, brände hål genom skin och blodådror... Theodor blev sönderfräten av den roliga, nya leksaken... Theodor kommer få stort ärr för resten av sitt liv.. .Theodor hoppade upp på krossen igen och åkte iväg.....underbara söndag!


Smärtan när ens son gör sig illa är obeskrivlig, synen när ens son gör sig illa är underlig, såg ju ganska så roligt ut när han hoppade ned i diket, men man möttes av en magsmäll när man hörde hur han skrek. Skriket av panik, skriket av smärta..



Efter att ha bunkrat upp med prylar från apoteket så plåstrade jag om min skadade son, gav han en tröstande kram och talade om hur mycket jag älskade han. Vi pratade lite om händelsen sen gick vi å la oss. Dagen efter så gick han i skolan, plåstra om honom igen på kvällen, såg att såret såg lite rödare ut..

Tanken på att gå till doktorn hade slagit mig redan när olyckan skedde, men råd å rön beslutade jag mig för att vänta, fröknarna på skolan lova att ta med honom till skolsyster, men jag beslöt mig ändå för att kontakta doktorn iallafall å rådgöra om att få sånt litet ärr som möjligt..
dagen efter (ons) så gick vi till doktorn och då såg vi hur svullen Theodor var på knät/benet.. Såret var rödare oxå och doktorerna skicka genast i väg oss till Astridlindgrens barnsjukhus för röntken...
och där är dom fortfarande... Theodor och sin far... och vi vet ingenting!

.................................. vart är minna killar?!?!?!?..................................................


Killarna kom hem sent på kvällen...

Röntgen visade på att inget var brutet, men dess värre så var såret inflamerat och det var anledningen till svulnaden runt knät. Pencelin kur till Theodor blev utskrivet att hämta i morgon... i morgon?!?!
____________________________________________________________________________

Pencelin å pencelin....

Gick ju sådär bra att hämta ut den i dag,.. idag... Theodor skulle ha fått meducin i går kväll av doktorn, så han kunde börja på en gång, ett sånt allvarligt sår som är inflamerat!! Uch va less jag blir på läkare!! så pass svullet, inflamerat, kan ju bli blodförgiftning, kanske får kapa av benet tillslut!?

När jag väl kom till apoteket så hade doktorn skrivit ut fel mängd pencelin och när apotekaren ringde doktorn så jobbade han ej denna dag.. vist förstår väll det, men det fins ju andra läkare som kan jobba!! så jag kunde inte hämta ut någon medecin till min stackars son, min son som nästan tappat sitt ben, som staplar sig fram när han går... å vad synd jag tyckte om han, det bara skar i hjärtat på mig att veta hur han led!!!
Medans doktorerna pratade ihopp sig och skulle återkomma till apoteket så åkte jag till skolan och kramade om min älskade son, gav han alvenon och fråga om han ville vara på mitt jobb ett tag och det ville han.

Efter lite mamma son tid efter jobbet,( shoppa avslutnings kläder, hämta ut pencelinen som var rätt mängd nu så) verkade han piggare, men när det var dags för nattning så såg jag att skinnet ovanför bandaget var rött.. måtte pencelinen hjälpa under natten!!! snälla!!
varannan dag skulle vi ned til husläkaren och lägga om såret, så vi får öppna paketet och kika efter i morgon om benet sitter kvar!!





Såret blir finare å finare.. fyra veckor efter olyckan..



Hur man sköter om en brännskada!

  1. Tvätta händerna noga innan du börjar.
  2. Tvätta rent såret med sår tvätt ex, koksaltlösning.
  3. Tvätta med en bomulstuss i cirkel former, då får man med varet lättare.
  4. Klipp ut en anti bakteriellt plåsterbit och lägg över såret. (mepitel, safetac)
  5. även en bit aquacel är bra, spruta på lite koksalt på den.
  6. Sedan en kompress över allt.
  7. En tyg strumpa över (om det är på ben eller armar) är bra, då plåstret sitter bättre!

Rengör varannan dag och om såret börjar bli rött, varmt eller sväller åk in,
infektion har bildats å pencelin behövs!!
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar